Tips voor het instuderen van een musical

Ben je er klaar voor? Daar gaan we dan! Het instuderen van een (afscheids)musical is altijd een bijzondere en mooie tijd. Wij helpen je graag met tips, inzichten en oefeningen die het instuderen van een musical net zo'n feestje maken als de uiteindelijke uitvoering. Zeker in deze tijden waarin we samen zoeken naar nieuwe, creatieve manieren van verbinden en als groep samen iets voor elkaar krijgen. Geregeld vind je op deze pagina nieuwe tips & tricks dus kom af en toe langs en doe er je voordeel mee.


Online oefenen!

De liedjes van de musicals vind je op het Benny Vreden YouTube-kanaal als meezingvideo en op Spotify & Deezer. Zin om even lekker te dansen? Ook de dansvideo's bekijk je via YouTube. Of het nu de hele dans achter elkaar is of de stap-voor-stap uitleg, de voetjes gaan even lekker van de vloer.

Of bekijk de superhandige vlogs van Anna met stap-voor-stap aanwijzingen en korte opdrachtjes. Ze worden 2x per week op onze social media geplaatst en je vindt ze natuurlijk ook hier >> www.youtube.com/user/BennyvredenTV/videos

Schema voor het instuderen van een musical

Hieronder vind je voor 8 weken allerlei handige theatertips, van warming-ups en het lezen van het script tot aan waardevolle inspiratie voor jou als regisseur. Wil jij nog meer inspiratie? Of heb je een specifieke theatervraag? Stuur dan een bericht naar onze educatiemedewerker Anna Strijbis: anna@bennyvreden.nl

Week 8
Maak van het instuderen een feestje
Blijf jezelf en de leerlingen verrassen! Maak van het instuderen een waar feestje, ook nu de situatie wat anders is dan normaal. Doe een energieke warming-up, begin eens met de laatste scène van de musical of eindig met een theaterspel. Laat de kinderen in 1 minuut de hele musical mimen of een specifieke scène in jabbertalk spelen. Juist door deze verrassende elementen zie jij de spelers weer op een andere manier en kom je tot nieuwe regie- en spelinzichten. En het allerbelangrijkste: jullie beleven met elkaar een heleboel plezier!

Week 7
Kijk als een regisseur
Vanaf het moment dat je met de musical aan de slag gaat ben jij de regisseur. Naast het maken van een repetitieschema en allerlei andere praktische zaken, motiveer jij de leerlingen vooral met tekst en spel en zorg je voor een heldere mise-en-scène (oftewel: het toneelbeeld).
Dit betekent dat je per scène duidelijk voor ogen hebt waar iedereen op- en afkomt, maar ook waar de spelers op jouw toneel gaan staan. Dit hoef je natuurlijk niet alleen te doen! Alle regie-aanwijzingen vind je per scène in het handboek, waardoor je al volop geïnspireerd raakt. Bovendien kan je natuurlijk met je leerlingen allerlei leuke regie-aanwijzingen toevoegen. Dit doe je eigenlijk vooral door te kijken, te kijken en nog eens te (jawel) kijken! Door echt met spel aan de slag te gaan, zie je als geen ander waar je spanning, humor of een emotioneel moment toe kunt voegen in het spel. Leg dus je script aan de kant (en zorg voor een souffleur) en ga lekker op de vloer aan de slag.

Week 6
Emoties
Vandaag verdiepen we ons in het spelen met emoties. Bespreek met je leerlingen wat voor soort emoties er zijn, en verwerk deze in een theaterles. Wat doet het met je lichaam als je boos of bang speelt? En wat verandert er allemaal in je gezicht als je blij of verdrietig bent? Klinkt je stem ook anders als je heel verlegen speelt? Ga maar eens met elkaar op onderzoek uit.
Theateropdracht: Laat de kinderen voor elke zin die ze hebben een emotie bedenken. Maar ook als je geen tekst hebt, maar wel op het toneel bent kun je een emotie bedenken. Dit noemen we ook wel ‘stil spel’. Veel theaterplezier!

Week 5
Warming-up
Bedenk samen met je leerlingen elke week (of elke dag) een leuke warming-up om de musicalles mee te beginnen. Je lijf opwarmen op muziek, een fijne stemopwarmer, een grappige yell; opwarmen kan van alles zijn! Betrek je leerlingen hierbij en zorg dat iedereen een keer een leuke warming-up bedenkt.

Week 4
Personage pose
Toneelspelen doe je met je hele lichaam en je stem. Geef deze week de ‘Personage pose’-opdracht aan je leerlingen. Laat ze een kort filmpje maken waarin het volgende aan bod komt:

- Ik ben…
- Ik hou van…
- Ik hou helemaal niet van…
- En ik droom van…

Deze opdracht zorgt ervoor dat de spelers echt even nadenken over hun personage en zijn/haar karakter. Waar houdt jouw personage écht van? En waar helemaal niet van? En waar droomt jouw personage van?
Ze vullen de bovenstaande zinnen in, en filmen dit in hun personage pose. Dit is een allesbepalende pose van hun personage. Hier kunnen ze altijd op terugvallen, ook als ze even geen tekst hebben.

Week 3
Duik in het script! Wanneer de rollen zijn verdeeld volgt een nieuwe fase: het instuderen van de tekst. Dit kunnen de leerlingen natuurlijk goed zelfstandig doen, maar ook in groepjes (online). Een paar tips op een rijtje voor deze fase:

  • Maak een repetitieschema. Hierin staat overzichtelijk per week welke scène de spelers moeten kennen. Wissel de tekstscènes af met liedjes en dansjes, zodat het instuderen lekker afwisselend blijft!
  • Geef elkaar tips over het instuderen. Hoe leer jij je tekst? Of hoe studeer jij een liedje in? Deel deze handige tips met elkaar.
  • Geef de kinderen elke week een leuke opdracht mee. Bijvoorbeeld: bedenk een emotie bij een bepaalde tekst/zin. Stuur jouw zin (met bijbehorende emotie) op (bijv. een filmpje of geluidsfragment), de rest van de klas moet de emotie raden.

Week 2
De leerlingen hebben zich verdiept in het verhaal en de verschillende personages. Wellicht zijn de rollen al verdeeld, maar als je dat nog niet hebt gedaan hierbij een paar handige tips:

Rollen verdelen
Laat elke leerling een top-3 maken van favoriete personages + een korte motivatie (waarom wil je juist deze personages graag spelen in de musical?).

Auditie doen
Laat de leerlingen op een creatieve manier auditie doen voor een rol. Door middel van bijv. een filmpje:

  • Theaterfilmpje: stel jezelf voor, helemaal als jouw personage en laat weten waarom jij hem/haar zou moeten spelen. Op wat voor manier zou jouw personage zichzelf voorstellen? Maak het lekker groots en theatraal en overtuig jouw juf/meester! 
  • Muziekfilmpje: stel jezelf voor, aan de hand van het zingen van een solo (handig voor de rollen met een zangsolo (en denk eraan: niet alleen de tekst en de juiste noten zijn belangrijk, maar ook hoe je het lied overbrengt).

Week 1
Theatertip
Ook professionele acteurs starten met het lezen van het script. Dus lees op elk vrij moment een paar scènes uit het script door. Bedenk voor jezelf: waar gaat het verhaal eigenlijk over? Gebruik ter ondersteuning de video van het verhaal via ons YouTube kanaal.
Lees vervolgens de rolomschrijvingen eens goed door. Welke spelers spelen mee? Wat voor soort types zijn het? Bespreek de musical en bovenstaande elementen met je leerlingen.
Maak voor jezelf alvast een ideale ‘droomcast’.

Ook thuis aan de slag!

Voor de nieuwste musical Junglebeat is er een superhandige app beschikbaar met alle rollen, karakteromschrijvingen, het hele script om te oefenen van uit je personage, dans- en karaokevideo's en zelfs een hoorspel om de musical helemaal te luisteren! 
Licenties zijn te bestellen op de pagina van Junglebeat onder aanvullende producten.

Heb je vragen of onderwerpen die je graag op deze pagina tegenkomt? Laat het ons weten! Mail naar anna@bennyvreden.nl en wie weet hebben we de gouden tip voor je.