Historie
Benny Vreden werd als Benoni Roelofs op 17 februari 1913 geboren in Amsterdam. Hij groeide op in Soest en ging naar de Handelsschool en de HBS, de 'Hogere Burgerschool'. Vreden werkte als vertegenwoordiger van bandenfabrikant Vredestein, maar begon al snel met het schrijven van teksten en gedichten.
In de jaren dertig schreef hij meer dan 300 gedichten over actuele gebeurtenissen en in 1938 werd hij gevraagd als conferencier en zanger voor het populaire AVRO-radioprogramma ‘De Bonte Dinsdagavondtrein’. Hij begeleidde zichzelf hierbij op de piano en accordeon. In de jaren daarna leidde hij het ‘ondergrondse’ cabaret ‘De Molshoop’ en had hij de leiding over verschillende amusementsprogramma’s. Met onder andere Piet Ekel richtte hij ‘VPRO-Cabaret’ op, in de volksmond ook wel het ‘Gezelschap Benny Vreden’ genoemd. Met eigen teksten, ideeën en muziek trokken ze door het hele land.
Barend Bluf
In de jaren vijftig startte hij met een eigen radioprogramma, ‘Barend Bluf’. Vanachter de vleugel vertelde hij de kinderen een verhaal over het onverstandige jongetje Barend Bluf en zongen ze een aantal liedjes. De vrolijke liedjes sloegen direct aan en kinderen droegen met regelmaat ideeën en suggesties voor de avonturen van Barend aan. Kinderen leerden over de meeste uiteenlopende onderwerpen en zongen uit volle borst liedjes mee, zoals ‘Poets je tanden’ en ‘Mopper toch niet zo’. Ze werden ook wel ‘Liedjes voor de jeugd met een tikje deugd’ genoemd.
De kinderen op basisscholen in Nederland zongen in die tijd voornamelijk oude klassiekers in de klas. Daar wilde Vreden graag verandering in brengen. Daarom richt hij samen met zijn zwager, Dick de Vilder, in 1964 Benny Vreden Producties op. Hiervoor schreef hij vernieuwend repertoire voor het basisonderwijs en bracht elke maand een nieuwe single uit. Scholen konden een abonnement nemen op de singles, voorzien van bladmuziek en een lesbrief. Elk liedje behelsde zowel een versie met zang door een kinderkoor, als een versie zonder zang. Ruim 5000 basisscholen ontvingen iedere maand de nieuwe kinderliedjes.
De geboorte van de eindmusical
Een paar jaar later komt zijn droom uit: kinderen een mooie, muzikale afsluiting geven van de basisschooltijd, een feestje! Met ‘Meester Pennelik’, de allereerste volwaardige eindmusical uit 1969, realiseert Benny Vreden zich waarschijnlijk nog niet dat de afscheidsmusical zou uitgroeien tot een traditie op de Nederlandse scholen. Het doel om met de groep een mooie voorstelling op de planken te brengen is ook vandaag de dag nog een belangrijk onderdeel van de musical. Een grote rol, een kleine rol of verantwoordelijk voor het decor of de techniek; iedereen is even belangrijk en draagt bij aan het succes. Benny Vreden Kinderproducties groeit uit tot een autoriteit op het gebied van muziek en theater binnen het basisonderwijs.
Vreden weet zich in deze bloeiperiode te omringen met belangrijke tekstschrijvers, zoals Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Hans Peters is vakleerkracht muziek en schrijft kinderliedjes. Hij begint in 1968 met schrijven voor het productiehuis van Vreden. Vrolijke hits zoals ‘De grote banaan uit Afrika’ en ‘Cowboy Billy Boem’ zullen velen nog bekend in de oren klinken. De liedjes waren zeer vernieuwend voor die tijd en sloten goed aan bij de fantasiewereld van kinderen.
De nieuwe generatie
Na het overlijden van Benny Vreden in 1975, neemt Hans Peters in 1980 het bedrijf over van de erfgenamen van Vreden. Zijn zoon Bart is al van jongs af aan betrokken bij Benny Vreden Producties; aanvankelijk slechts als geluidstechnicus in de opnamestudio, maar na het onverwachte overlijden van zijn vader in 1997 neemt hij de leiding van het bedrijf over.
In 2014 vraagt presentator en acteur Carlo Boszhard hem om te denken over een afscheidsmusical rondom de op dat moment razend populaire 'TV Kantine'. Een goede samenwerking is snel geboren en legt tevens de basis voor grotere plannen. In de zomer van 2017 draagt Bart het stokje namelijk over aan Carlo, die vanaf dat moment zelf de hand legt aan de nieuwste musicals.

